National Repository of Grey Literature 3 records found  Search took 0.01 seconds. 
Persuasive Language Used in Presentations by Information Technology Students
Vlachová, Monika ; Walek, Agata (referee) ; Ellederová, Eva (advisor)
Cílem této práce je vymezit koncept rétoriky a persuasivního jazyka. Práce začíná rétorickou analýzou a definuje rétorickou situaci. Dále poskytuje informace o umění přesvědčování, jeho historii a použití. Těžištěm práce je přehled charakteristických persuasivních prostředků, který se zaměřuje nejen na používání persuasivních jazykových struktur, ale také specifickou slovní zásobu. Analytická část této práce převádí teorii do praxe prostřednictvím podrobné analýzy a srovnání persuasivních prostředků používaných studenty informačních technologií v odborných prezentacích. Zabývá se persuasivními strategiemi, jakými jsou emoční důraz v řeči, používání osobních zájmen, spojovací výrazy, trojice slov nebo lichocení.
Comparative analysis of persuasive means used in the Czech and French news texts informing about Covid-19.
DLUHOŠOVÁ, Petra
This diploma thesis deals with the persuasive devices used in journalistic articles, French and Czech, and their comparison within these two languages. The thesis is divided into two parts. In the first part, the theoretical one, the thesis focuses mainly on the definition of the concept of persuasion and how it manifests itself within journalism. Then, it deals with the description of the journalistic style and journalism in general in the Czech and French settings and traces any differences between the two countries and cultures. In the second part, analytical one, it works with a specific sample of selected journalistic texts, demonstrating and observing these persuasive devices and assessing their relevance and frequency of their usage, again with the intention of documenting possible differences in the Czech and French settings, as well as differences in terms of different genres of journalism. However, the majority of the texts are news texts. This sample of texts focuses on a single theme concerning news and other journalistic articles reporting on the covid-2019 epidemic. The aim of the thesis is to compare the approach of the two concepts of persuasive means and to identify possible differences in their use. This comparison can be made at the level of differences between the two countries, as well as between different journalistic genres. The thesis also includes a set of selected journalistic articles that served as a basis for the analytical part of the thesis.
Persuasive Language Used in Presentations by Information Technology Students
Vlachová, Monika ; Walek, Agata (referee) ; Ellederová, Eva (advisor)
Cílem této práce je vymezit koncept rétoriky a persuasivního jazyka. Práce začíná rétorickou analýzou a definuje rétorickou situaci. Dále poskytuje informace o umění přesvědčování, jeho historii a použití. Těžištěm práce je přehled charakteristických persuasivních prostředků, který se zaměřuje nejen na používání persuasivních jazykových struktur, ale také specifickou slovní zásobu. Analytická část této práce převádí teorii do praxe prostřednictvím podrobné analýzy a srovnání persuasivních prostředků používaných studenty informačních technologií v odborných prezentacích. Zabývá se persuasivními strategiemi, jakými jsou emoční důraz v řeči, používání osobních zájmen, spojovací výrazy, trojice slov nebo lichocení.

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.